Kiedy trzeba coś przełożyć – przekładnie mechaniczne

przekładnia mechaniczna przykład

przekładnia mechaniczna przykład

Ludzie przekładają różne rzeczy – spotkania, obiady, czasem książki z półki na półkę. Okazuje się, że maszyny również lubią różnego rodzaju przekładanki, jednak robią to w sposób czysto mechaniczny. Jakie przekładnie wykorzystują maszyny oraz jakie są przewagi przekładni cięgnowych nad pozostałymi? Zapraszam do lektury!

1. Przekładnie cięgnowe

Pisząc ten artykuł wzorowałem się na https://www.stmpolska.pl/przekladnie-mechaniczne.html Jest to strona, na której opisane są poszczególne typy przekładni, w tym przekładni cięgnowych. W mojej ocenie przedstawia wiedzę bardzo rzetelnie, acz skrótowo. Dzięki temu nawet laik może pojąć wszystkie zagadnienia związane z przekładniami mechanicznymi.

W przekładniach cięgnowych mamy do czynienia z cięgnem – jest to pas, łańcuch albo lina. Oczywiście można domyślać się, że największą trwałość będzie miał łańcuch, jednak nie zawsze jest on konieczny, dlatego stosuje się również dwa pozostałe rozwiązania.

2. Przekładnie zębate

Tutaj napęd przenoszony jest dzięki kołom zębatym. Różnią się oczywiście liczby zębów i wielkości poszczególnych kół. Jeżeli w szeregu pracuje więcej niż jedna para kół zębatych, mówimy o przekładniach wielostopniowych. Tu mamy do wyboru przekładnie z zazębieniem wewnętrznym i zewnętrznym. To w zasadzie cała filozofia. Takie przekładnie wymagają regularnej konserwacji, smarowania i dbałości, aby mechanizm nie starł się za szybko. Zaniedbani tych rutynowych czynności powoduje szybką degradację części oraz elementów mechanicznych, zmuszając nas do zakupu nowych i ponoszenia wydatków związanych z rozbiórką urządzenia.

3. Przekładnie cierne

Najprostsze i najtańsze urządzenie, gdzie przeniesienie napędu odbywa się poprzez docisk. Możne w niej kształtować swobodnie geometrię przekładni. Używa się ich w sprzęgłach (sprzęgło jest przekładnią cierną ślizgową). Niestety, szybko się ściera i nie nadaje się do napędzania ciężkich elementów, ponieważ wytwarza się ciepło podczas tarcia, a przy dużych prędkościach / obciążeniach nie da się odprowadzić. Wtedy następuje przegrzanie elementów trących no i wszystko po prostu zaczyna nam „pływać”. Niemniej, do drobnych elementów przekładnie cierne nadają się wyśmienicie, stąd również i one znalazły swoje miejsce w ofercie STM Polska.