W jaki sposób dbać o układ jezdny przyczepy?

opona przyczepy

Nawet nowa przyczepa samochodowa wymaga regularnych przeglądów. Będąc w posiadaniu przyczepy powinniśmy przynajmniej raz w roku odwiedzić stację kontroli pojazdów i sprawdzić najważniejsze elementy. Szczególną uwagę w przypadku przyczepy należy zwrócić na układ jezdny. Jak można się domyślić przyczepa samochodowa transportuje często ciężkie ładunki, które mogą mieć wpływ na obciążenie układu jezdnego. 

Eksploatacja przyczepy

Kondycja przyczepy samochodowej zależy w dużej mierze od sposobu jej eksploatacji. Jeśli przyczepa służy jako pojazd, który doraźnie coś przewozi nie trzeba się obawiać, że elementy jezdne szybko ulegną awarii. Jeśli jednak przyczepa jest mocno eksploatowana i użytkowana chociażby w celach zarobkowych, kontrole układu jezdnego powinniśmy wykonywać nawet częściej niż raz do roku.

Stała kontrola pojazdu

Opony to podstawowy element układu jezdnego w przyczepach samochodowych. Są to także te części, które ulegają uszkodzeniu, zniszczeniu. Dlatego tak istotna jest regularna kontrola nie tylko ciśnienia powietrza w oponach ale zbieżności. Większość kierowców zwraca na uwagę na koła, opony i felgi dopiero wtedy gdy już pojawiają się problemy z funkcjonalnością przyczepy. Bardzo ważnym elementem, który powinno się poddawać ocenie diagnostycznej jest także piasta. Najprościej ujmując jest to spoiwo pomiędzy oponą a osią. Piasta do przyczepy jest elementem wymiennym i takim, który dość szybko ulega eksploatacji. Dlatego będąc w posiadaniu przyczepy warto zaznajomić się z elementami układu jednego żeby ewentualnie potem wiedzieć, jak wygląda chociażby piasta do przyczepy, czy elementy układu jezdnego. Poniżej zdjęcie przykładowej piasty do przyczepy dostępna w sklepie Na Haku.eu – https://www.na-haku.eu/piasta-4×100-lozysko-30x60x37-osi-przyczepy-komplet.html

fot: piasta do przyczepy

Stan podwozia

Oprócz ogólnego stanu przyczepy warto zwrócić uwagę na stan podwozia. W przypadku przyczep samochodowych należy sprawdzić, czy stan podwozia nie jest skorodowany i czy nie ma ognisk korozji. W przeciwnym razie należy zadbać o odpowiednią konserwację podwozia.