Przekładnie mechaniczne – rodzaje

przekładnie mechaniczne, koła zębate

Przekładnie mechaniczne to układy cieszące się olbrzymią popularnością w wielu branżach. Są nieocenione w motoryzacji, przemyśle, transporcie a także w jubilerstwie (np. zegarmistrzostwie). Wyróżnia się różne rodzaje przekładni mechanicznych – w tym artykule zostaną one przedstawione.

Przekładnie mechaniczne zębate

Przekładnie mechaniczne zębaty to układy kół zębatych i tulei ułożonych względem siebie w różnych płaszczyznach i osiach, które cechuje przekazywanie napędu poprzez zazębianie się kół tworzących ten układ. Przekładnie mechaniczne zębate są najczęściej spotykanymi spośród wszystkich rodzajów. Przekładnie zębate, w zależności od zastosowania, cechuje różna wytrzymałość konstrukcyjna i parametry związane z ich mocą przerobową. Przekładnie mechaniczne zębate należy kojarzyć z bardzo precyzyjnym projektem i rzetelnym wykonaniem, ponieważ nawet jeden ułamany ząb lub źle dopasowany element ma bezpośrednie przełożenie na tryb pracy całego układu.

Przekładnie mechaniczne cięgnowe

Przekładnie mechaniczne cięgnowe od pozostałych odróżnia cięgno, które jest nieodłącznym elementem konstrukcyjnym. W zależności od rodzaju cięgna wyróżnia się:

– przekładnie mechaniczne pasowe – cięgnem są pasy,
– przekładnie mechaniczne łańcuchowe, w których cięgnem jest łańcuch.

Od rodzaju cięgna uzależniony jest nie tylko dobór kół wchodzących w skład przekładni mechanicznej ale także jej zastosowanie. Przekładnie łańcuchowe cechuje nierównomierny tryb pracy, który może zostać łatwo przerwany przez nawrót, z którego wyniknąć może zerwanie łańcucha a także konieczność regulacji zwisu, która sprawia, że praca przekładni nie jest wystarczająco zautomatyzowana i wymaga interwencji czynnika ludzkiego. Przekładnie pasowe ulegają szybkiej eksploatacji jednak zapewniają jednostajną pracę, której nie mogą przerwać szarpnięcia wynikające z niewłaściwego zazębiania. Przekładnie mechaniczne pasowe gwarantują również tłumienie drgań w związku z elastycznością materiału, z którego wykonany jest pas.

Przekładnie mechaniczne cierne

Przekładnie mechaniczne cierne opierają swoje działanie na sile tarcia tworzącej się pomiędzy jej elementami. Przekładnie cierne są tymi, które najszybciej ulegają eksploatacji poprzez szybkie zacieranie powierzchni ciernych co prowadzi do powstawania poślizgu ograniczającego funkcjonalność przekładni. W związku z tym przekładnie cierne wykorzystywane są najczęściej w niewielkich mechanizmach i drobnych przyrządach mierniczych.

Godnym polecenia, polskim producentem i dystrybutorem przekładni mechanicznych jest STM Polska, który od wielu lat dostarcza na rynek je, silniki elektryczne oraz części do nich.